Rozmowa kwalifikacyjna 

Przygotowanie

Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną to już sukces - bądź tego świadomy. Pamiętaj, że rozmowa to nie przesłuchanie - a dwustronna komunikacja z poszanowaniem praw obu stron - pracodawca podejmuje decyzje, ale to ty możesz dostarczyć mu produktu, na którym mu zależy.

Zanim udasz się na rozmowę kwalifikacyjną konieczne jest zebranie informacji, bo informacja to klucz do skutecznej rozmowy:

  • informacji o sobie
  • informacji o firmie, stanowisku, płacach, perspektywach
  • informacji o osobie, z którą będziesz rozmawiać,

a także bardziej prostych informacji takich jak: termin rozmowy, adres, dojazd, czas trwania rozmowy, język, imię i nazwisko osoby, która prowadzi rozmowę.

Oczekiwania pracodawców

Podczas rozmowy pracodawca chce się dowiedzieć:

  • dlaczego tu jesteś
  • co możesz dla zrobić dla firmy
  • jakiego rodzaju osobą jesteś
  • czy możemy sobie na ciebie pozwolić

Podczas rozmowy pracodawca chce poznać kompetencje pracownika między innymi w zakresie:

  • wiedzy specjalistycznej
  • komunikacji słownej
  • świadomości konkurencji
  • pracy zespołowej
  • rozwiązywania problemów
  • orientacji na jakość
  • kontaktów z klientem
  • poszukiwania informacji
  • zrównoważenia emocjonalnego
  • organizacji pracy
  • orientacji na rezultat
  • przejawiania inicjatywy.

 Obawy pracodawców

Tak pracodawca podczas rozmowy także się boi, bo nie wie:

  • czy umiejętności, doświadczenia przyszłego pracownika są właściwe
  • jak szybko pracownik stanie się rentowny dla firmy
  • czy nie będzie trudności w adaptacji, dopasowaniu do reszty zespołu
  • czy pracownik wykaże inicjatywę, niezależność
  • czy pracownik będzie lojalny, stabilny

Rozprosz obawy poprzez właściwe odpowiedzi na zadawane pytania.

Typy rozmów kwalifikacyjnych

Rozmowa wstępna
Prowadzona przez pracownika działu rekrutacji ma na celu określenie przede wszystkim cech osobowościowych, komunikatywności. Coraz częściej bywa to rozmowa prowadzona przez telefon.

Rozmowa specjalistyczna
Prowadzona przez bezpośredniego przełożonego, ma na celu określenie umiejętności i kwalifikacji a także rozproszenie obaw.

Rozmowa hipotetyczna/sytuacyjna
Pytania dotyczą głównie zachowania w różnych sytuacjach - pytania typu "co by Pan zrobił w następującej sytuacji..."

Rozmowa stresująca
Może zawierać niespodziewane pytania i zwroty akcji - stosowana prawie wyłącznie w firmach handlowych, tam gdzie można spodziewać się stresującej pracy.

Wywiad epizodyczny
Bardzo szczegółowa analiza jednego wybranego wydarzenia - epizodu         z życia. Prowadzona przez psychologa, metodyka ogranicza bardzo możliwości kreowania własnego wizerunku.

   Przed wejściem na rozmowę

  • Zajrzyj w lusterko
  • Odpręż się
  • Sprawdź, czy masz ze sobą kopie dokumentów aplikacyjnych, ew. inne rzeczy jakie chcesz pokazać pracodawcy (praca dyplomowa, projekty)
  • Wyłącz telefon komórkowy

Klasyczny przebieg

  • Rozpoczęcie - nieformalne przełamanie lodów
  • Przedstawienie się kandydata
  • Praca zawodowa, przyczyny wyboru firmy
  • Pytania nawiązujące do dostarczonych dokumentów
  • Informacje o stanowisku pracy
  • Pytania sytuacyjne
  • Pytania kandydata do przeprowadzającego rozmowę ew. negocjacje płacowe
  • Informacja co dalej

 

Rozmowa kwalifikacyjna - najczęstsze pytania

  • Proszę opowiedzieć o sobie.
  • Jakie studia Pan skończył?
  • Dlaczego zdecydował się Pan na taki kierunek studiów?
  • Jakimi przedmiotami podczas studiów szczególnie się Pan interesował?
  • Czy był Pan dobrym studentem?
  • W jaki sposób wykształcenie przygotowało Pana do pracy,
    o którą Pan się stara?
  • Co najmilej wspomina Pan z okresu studiów?
  • Czego dotyczyła Pana praca magisterska/przejściowa/licencjacka?
  • Dlaczego szuka Pan pracy?
  • Jak trafił Pan do nas?
  • Dlaczego chciałby Pan pracować w naszej firmie?
  • Jak ocenia Pan produkty/usługi naszej firmy?
  • Co sądzi pan o naszej konkurencji?
  • Czy nasza firma jest jedyną do której wysłał Pan swoje cv?
  • Czego oczekuje Pan po pracy w naszej firmie?
  • Czy ma Pan jakiekolwiek doświadczenie zawodowe?
  • Czym się Pan zajmował - jaki był zakres obowiązków?
  • W jakim stopniu jest Pan dyspozycyjny?
  • Co jest dla Pana najsilniejszą motywacją w pracy?
  • Co zamierza Pan robić za 5 lat?
  • Co sądzą o Panu przyjaciele?
  • Czy podejmuje Pan ryzyko?
  • Najważniejsze dotychczasowe sukcesy/porażki?
  • W jaki sposób może Pan przyczynić się do sukcesu naszej firmy?
  • Czy dobrze Pan sobie radzi w kontaktach z ludźmi?
  • Czy dobrze pan sobie radzi w sytuacjach stresowych - co Pan czuje teraz?
  • Z jakimi osobami pracuje się Panu najlepiej/najgorzej?
  • Jak spędza Pan wolny czas?
  • Co Pan ostatnio czytał?
  • Jak spędził Pan ostatni urlop/weekend?
  • Co mogłoby wyprowadzić Pana z równowagi?
  • Gdyby miał pan dobierać sobie pracowników na co by Pan stawiał?
  • Czy nie sądzi Pan, że pana kwalifikacje przewyższają oczekiwania związane  z tym stanowiskiem?
  • Jaki wynagrodzenie pana satysfakcjonuje?
  • Jak ocenia Pan siebie na tle innych osób o podobnych kwalifikacjach?
  • Rozmowa kwalifikacyjna - pytania
  • Czego najbardziej obawia się Pan w nowej pracy?
  • Czy podejmował Pan kiedyś decyzje, która spotkała się                   z dezaprobatą współpracowników, kolegów?
  • W jakich sytuacjach można szczególnie liczyć na Pana pomoc?
  • Czy czuł się Pan kiedyś niesprawiedliwie oceniony?
  • Za co najczęściej był Pan krytykowany?
  • Jak wyobraża Pan sobie pierwszy dzień w pracy?
  • Jakie pytanie powinienem Panu zadać?
  • Czy nie uważa Pan że jest trochę za młody na to stanowisko?
  • Jaka byłaby Pana reakcja, gdyby dowiedział się Pan, że nie zostanie zatrudniony?
  • Czy ma Pan jakieś dodatkowe pytania?

Jak odpowiadać

Pełnymi zdaniami podając argumenty, dane liczbowe, parametry techniczne realizowanych projektów, przykłady. Spokojnie (możesz poprosić o chwilę na zastanowienie). Pamiętaj o kontakcie wzrokowym. W przypadku pytania                    o wynagrodzenie ustal dolny pułap, poniżej którego nie masz możliwości przeżycia (uwzględnij dojazdy itp.), ustal realny poziom własnych umiejętności (przeciętny, ponadprzeciętny) i odnieś to do średniej krajowej. Zapoznaj się z możliwymi pensjami w firmie - pamiętaj o tym, że w dużych firmach i w urzędach są siatki płac - z reguły początkującemu pracownikowi nie można zapłacić więcej niż określoną kwotę.

Temat pieniędzy poruszany jest na końcu i inicjatywa powinna wyjść od pracodawcy

  O co pytać pracodawcę

O możliwości awansu, obowiązki na danym stanowisku pracy, wymaganą dyspozycyjność, miejsce pracy. Jakie będą twoje główne wyzwania,            z jakimi zmierzysz się na proponowanym mi stanowisku. Jakie są miary sukcesu na tym stanowisku?

 Rozmowa kwalifikacyjna - forma

Powitanie powinno być serdeczne, uścisk dłoni zdecydowany (pierwszy podaje rękę gospodarz), uśmiech widoczny (wpływa  na atmosferę rozmowy i działa uspokajająco na nerwy). Opanuj nerwowe ruchy (kiwanie się na krześle, stukanie palcami o stół) ale nie okazuj zbyt dużej pewności siebie.

Bądź przygotowany do:

• odpowiedzi na typowe pytania (2-3 minutowe prezentacje o sobie,             o motywacji   pracy w firmie)
• rozwinięcia punktów zasygnalizowanych w cv
• zadania pytań rozmówcy
• odpowiedzi na pytania o kwestie finansowe
• prowadzenia rozmowy w języku obcym

Unikaj manieryzmów językowych (ee.., więc, hmm). Odpowiadaj pełnymi zdaniami.
Zrób wrażenie osoby samodzielnej, odpowiedzialnej, lojalnej i ciekawej świata - entuzjazm, pozytywne podejście a także znajomość firmy do pracy w której się przymierzamy to zalety.

Jak stosownie ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną

Na pewno istotny jest wygląd - dopasowany do kultury firmy. Garsonka (spódnica umiarkowanej długości) i garnitur w stonowanych kolorach (raczej nie czarne) są bezpieczne - dowodzą szacunku dla rozmówcy.                  W pierwszym kontakcie (nie tylko podczas rozmowy kwalifikacyjnej) zwraca się uwagę na fryzurę, u pań makijaż (dyskretny), stan paznokci i obuwie.

Dobór ubioru zależy od zasobności własnej szafy, stanowiska, o które się ubiegasz i kultury firmy. Generalnie panowie garnitur (w mniej sformalizowanych firmach garnitur koordynowany czyli marynarka innego koloru niż spodnie), panie garsonka, kostium spódnica odrobinę powyżej kolan obowiązkowo rajstopy czy pończochy nawet latem i pełne buty (nie sandałki). Kolor czarny obowiązuje zgodnie z regułami savoir vivre'u po godzinie 19.00, a więc raczej inne kolory. Trzeba uważać, aby w stroju nie było jakiegoś "dziwnego" elementu, który odwróci uwagę od osoby (biżuteria u pań, sygnety u panów). Strój musi być wygodny, aby jak najmniej myśleć o nim podczas rozmowy.

Uwaga panie - najważniejszy element garderoby to buty i fryzura - źle dobrane lub nieporządne zburzą nawet elegancję kostiumu Chanel. Delikatny manicure, kolory nie agresywne, podobnie długość.

Panowie - czyste buty, czyste ręce, porządny zegarek. Skarpetki dobrane kolorem do spodni lub butów, na tyle wysokie, aby nie widać było gołej łydki.

Generalnie najbardziej na ubiór powinni zwracać uwagę ci, których na przyszłym stanowisku będzie czekać dużo formalnych kontaktów z innymi ludźmi - handlowcy, konsultanci, pracownicy działów kontaktów z klientem, sekretarki, recepcjonistki

Najczęstsze powody odrzucenia kandydata

  • nieuczciwość, kłamstwo
  • nieodpowiedzialność
  • arogancja, agresywność
  • opieszałość, niedotrzymywanie terminów
  • nieprzestrzeganie zasad
  • narzekanie, obwinianie innych
  • lenistwo, brak motywacji
  • brak entuzjazmu
  • niestabilność emocjonalna (stres)