Rozmowa kwalifikacyjna
Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną to już sukces - bądź tego
świadomy. Pamiętaj, że rozmowa to nie przesłuchanie - a dwustronna
komunikacja z poszanowaniem praw obu stron - pracodawca podejmuje
decyzje, ale to ty możesz dostarczyć mu produktu, na którym mu zależy.
Zanim
udasz się na rozmowę kwalifikacyjną konieczne jest zebranie informacji,
bo informacja to klucz do skutecznej rozmowy:
-
informacji o sobie
-
informacji o firmie, stanowisku,
płacach, perspektywach
-
informacji o osobie, z którą
będziesz rozmawiać,
a także
bardziej prostych informacji takich jak: termin rozmowy, adres, dojazd,
czas trwania rozmowy, język, imię i nazwisko osoby, która prowadzi
rozmowę.
Podczas
rozmowy pracodawca chce się dowiedzieć:
-
dlaczego tu jesteś
-
co możesz dla zrobić dla firmy
-
jakiego rodzaju osobą jesteś
-
czy możemy sobie na ciebie pozwolić
Podczas
rozmowy pracodawca chce poznać kompetencje pracownika między innymi w
zakresie:
-
wiedzy specjalistycznej
-
komunikacji słownej
-
świadomości konkurencji
-
pracy zespołowej
-
rozwiązywania problemów
-
orientacji na jakość
-
kontaktów z klientem
-
poszukiwania informacji
-
zrównoważenia emocjonalnego
-
organizacji pracy
-
orientacji na rezultat
-
przejawiania inicjatywy.
Obawy
pracodawców
Tak
pracodawca podczas rozmowy także się boi, bo nie wie:
-
czy umiejętności, doświadczenia
przyszłego pracownika są właściwe
-
jak szybko pracownik stanie się
rentowny dla firmy
-
czy nie będzie trudności w
adaptacji, dopasowaniu do reszty zespołu
-
czy pracownik wykaże inicjatywę,
niezależność
-
czy pracownik będzie lojalny,
stabilny
Rozprosz
obawy poprzez właściwe odpowiedzi na zadawane pytania.
Rozmowa wstępna
Prowadzona przez pracownika
działu rekrutacji ma na celu określenie przede wszystkim cech
osobowościowych, komunikatywności. Coraz częściej bywa to rozmowa
prowadzona przez telefon.
Rozmowa specjalistyczna
Prowadzona przez
bezpośredniego przełożonego, ma na celu określenie umiejętności i
kwalifikacji a także rozproszenie obaw.
Rozmowa hipotetyczna/sytuacyjna
Pytania dotyczą głównie
zachowania w różnych sytuacjach - pytania typu "co by Pan zrobił w
następującej sytuacji..."
Rozmowa stresująca
Może zawierać niespodziewane
pytania i zwroty akcji - stosowana prawie wyłącznie w firmach
handlowych, tam gdzie można spodziewać się stresującej pracy.
Wywiad epizodyczny
Bardzo szczegółowa analiza
jednego wybranego wydarzenia - epizodu z życia. Prowadzona przez
psychologa, metodyka ogranicza bardzo możliwości kreowania własnego
wizerunku.
Przed wejściem na rozmowę
-
Zajrzyj w lusterko
-
Odpręż się
-
Sprawdź, czy masz ze sobą kopie
dokumentów aplikacyjnych, ew. inne rzeczy jakie chcesz pokazać
pracodawcy (praca dyplomowa, projekty)
-
Wyłącz telefon komórkowy
-
Rozpoczęcie - nieformalne
przełamanie lodów
-
Przedstawienie się kandydata
-
Praca zawodowa, przyczyny wyboru
firmy
-
Pytania nawiązujące do dostarczonych
dokumentów
-
Informacje o stanowisku pracy
-
Pytania sytuacyjne
-
Pytania kandydata do
przeprowadzającego rozmowę ew. negocjacje płacowe
-
Informacja co dalej
-
Proszę opowiedzieć o sobie.
-
Jakie studia Pan skończył?
-
Dlaczego zdecydował się Pan na taki
kierunek studiów?
-
Jakimi przedmiotami podczas studiów
szczególnie się Pan interesował?
-
Czy był Pan dobrym studentem?
-
W jaki sposób wykształcenie
przygotowało Pana do pracy,
o którą Pan się stara?
-
Co najmilej wspomina Pan z okresu
studiów?
-
Czego dotyczyła Pana praca
magisterska/przejściowa/licencjacka?
-
Dlaczego szuka Pan pracy?
-
Jak trafił Pan do nas?
-
Dlaczego chciałby Pan pracować w
naszej firmie?
-
Jak ocenia Pan produkty/usługi
naszej firmy?
-
Co sądzi pan o naszej konkurencji?
-
Czy nasza firma jest jedyną do
której wysłał Pan swoje cv?
-
Czego oczekuje Pan po pracy w naszej
firmie?
-
Czy ma Pan jakiekolwiek
doświadczenie zawodowe?
-
Czym się Pan zajmował - jaki był
zakres obowiązków?
-
W jakim stopniu jest Pan
dyspozycyjny?
-
Co jest dla Pana najsilniejszą
motywacją w pracy?
-
Co zamierza Pan robić za 5 lat?
-
Co sądzą o Panu przyjaciele?
-
Czy podejmuje Pan ryzyko?
-
Najważniejsze dotychczasowe
sukcesy/porażki?
-
W jaki sposób może Pan przyczynić
się do sukcesu naszej firmy?
-
Czy dobrze Pan sobie radzi w
kontaktach z ludźmi?
-
Czy dobrze pan sobie radzi w
sytuacjach stresowych - co Pan czuje teraz?
-
Z jakimi osobami pracuje się Panu
najlepiej/najgorzej?
-
Jak spędza Pan wolny czas?
-
Co Pan ostatnio czytał?
-
Jak spędził Pan ostatni
urlop/weekend?
-
Co mogłoby wyprowadzić Pana z
równowagi?
-
Gdyby miał pan dobierać sobie
pracowników na co by Pan stawiał?
-
Czy nie sądzi Pan, że pana
kwalifikacje przewyższają oczekiwania związane z tym stanowiskiem?
-
Jaki wynagrodzenie pana
satysfakcjonuje?
-
Jak ocenia Pan siebie na tle innych
osób o podobnych kwalifikacjach?
-
Rozmowa kwalifikacyjna - pytania
-
Czego najbardziej obawia się Pan w
nowej pracy?
-
Czy podejmował Pan kiedyś decyzje,
która spotkała się z dezaprobatą współpracowników, kolegów?
-
W jakich sytuacjach można
szczególnie liczyć na Pana pomoc?
-
Czy czuł się Pan kiedyś
niesprawiedliwie oceniony?
-
Za co najczęściej był Pan
krytykowany?
-
Jak wyobraża Pan sobie pierwszy
dzień w pracy?
-
Jakie pytanie powinienem Panu zadać?
-
Czy nie uważa Pan że jest trochę za
młody na to stanowisko?
-
Jaka byłaby Pana reakcja, gdyby
dowiedział się Pan, że nie zostanie zatrudniony?
-
Czy ma Pan jakieś dodatkowe pytania?
Jak odpowiadać
Pełnymi
zdaniami podając argumenty, dane liczbowe, parametry techniczne
realizowanych projektów, przykłady. Spokojnie (możesz poprosić o chwilę
na zastanowienie). Pamiętaj o kontakcie wzrokowym. W przypadku
pytania o wynagrodzenie ustal dolny pułap, poniżej
którego nie masz możliwości przeżycia (uwzględnij dojazdy itp.), ustal
realny poziom własnych umiejętności (przeciętny, ponadprzeciętny) i
odnieś to do średniej krajowej. Zapoznaj się z możliwymi pensjami w
firmie - pamiętaj o tym, że w dużych firmach i w urzędach są siatki płac
- z reguły początkującemu pracownikowi nie można zapłacić więcej niż
określoną kwotę.
Temat
pieniędzy poruszany jest na końcu i inicjatywa powinna wyjść od
pracodawcy
O co pytać pracodawcę
O
możliwości awansu, obowiązki na danym stanowisku pracy, wymaganą
dyspozycyjność, miejsce pracy. Jakie będą twoje główne wyzwania, z
jakimi zmierzysz się na proponowanym mi stanowisku. Jakie są miary
sukcesu na tym stanowisku?
Rozmowa kwalifikacyjna - forma
Powitanie
powinno być serdeczne, uścisk dłoni zdecydowany (pierwszy podaje rękę
gospodarz), uśmiech widoczny (wpływa na atmosferę rozmowy i działa
uspokajająco na nerwy). Opanuj nerwowe ruchy (kiwanie się na krześle,
stukanie palcami o stół) ale nie okazuj zbyt dużej pewności siebie.
Bądź
przygotowany do:
• odpowiedzi na typowe pytania (2-3
minutowe prezentacje o sobie, o motywacji pracy w firmie)
• rozwinięcia punktów zasygnalizowanych w cv
• zadania pytań rozmówcy
• odpowiedzi na pytania o kwestie finansowe
• prowadzenia rozmowy w języku obcym
Unikaj
manieryzmów językowych (ee.., więc, hmm). Odpowiadaj pełnymi zdaniami.
Zrób wrażenie osoby samodzielnej, odpowiedzialnej, lojalnej i ciekawej
świata - entuzjazm, pozytywne podejście a także znajomość firmy do pracy
w której się przymierzamy to zalety.
Na pewno
istotny jest wygląd - dopasowany do kultury firmy. Garsonka (spódnica
umiarkowanej długości) i garnitur w stonowanych kolorach (raczej nie
czarne) są bezpieczne - dowodzą szacunku dla rozmówcy. W pierwszym
kontakcie (nie tylko podczas rozmowy kwalifikacyjnej) zwraca się uwagę
na fryzurę, u pań makijaż (dyskretny), stan paznokci i obuwie.
Dobór
ubioru zależy od zasobności własnej szafy, stanowiska, o które się
ubiegasz i kultury firmy. Generalnie panowie garnitur (w mniej
sformalizowanych firmach garnitur koordynowany czyli marynarka innego
koloru niż spodnie), panie garsonka, kostium spódnica odrobinę powyżej
kolan obowiązkowo rajstopy czy pończochy nawet latem i pełne buty (nie
sandałki). Kolor czarny obowiązuje zgodnie z regułami savoir vivre'u po
godzinie 19.00, a więc raczej inne kolory. Trzeba uważać, aby w stroju
nie było jakiegoś "dziwnego" elementu, który odwróci uwagę od osoby
(biżuteria u pań, sygnety u panów). Strój musi być wygodny, aby jak
najmniej myśleć o nim podczas rozmowy.
Uwaga
panie - najważniejszy element garderoby to buty i fryzura - źle dobrane
lub nieporządne zburzą nawet elegancję kostiumu Chanel. Delikatny
manicure, kolory nie agresywne, podobnie długość.
Panowie -
czyste buty, czyste ręce, porządny zegarek. Skarpetki dobrane kolorem do
spodni lub butów, na tyle wysokie, aby nie widać było gołej łydki.
Generalnie
najbardziej na ubiór powinni zwracać uwagę ci, których na przyszłym
stanowisku będzie czekać dużo formalnych kontaktów z innymi ludźmi -
handlowcy, konsultanci, pracownicy działów kontaktów z klientem,
sekretarki, recepcjonistki
-
nieuczciwość, kłamstwo
-
nieodpowiedzialność
-
arogancja, agresywność
-
opieszałość, niedotrzymywanie
terminów
-
nieprzestrzeganie zasad
-
narzekanie, obwinianie innych
-
lenistwo, brak motywacji
-
brak entuzjazmu
-
niestabilność
emocjonalna (stres)
|